Recunoștința. Beneficii pentru noi și cum putem construi o atitutine a recunoștinței.

Recunoștința. Beneficii pentru noi și cum putem construi o atitutine a recunoștinței.

Cercetările confirmă un lucru pe care îl putem considera de bun-simț: a fi recunoscător pentru ceea ce suntem sau nu suntem, pentru ceea ce ni se întâmplă, pentru ceea ce avem, contribuie enorm la starea noastra de fericire. Altfel spus, o atitudine a recunoștinței te ajută să te bucuri mai mult de viață și să dezvolți o atitudine pozitivă. Scriam într-un articol anterior despre atitudinea pozitivă și succesul (Aici<-)

De ce funcționează? Pentru că doar gândindu-te la aspectele pentru care eșți recunoscător poți conștientiza cu adevărat cât de “norocos” eșți. Din păcate, viața noastră de zi cu zi este pe repede înainte și nu ne oferă nici un răgaz să ne oprim și să gândim (citeste articol <-click aici).

Viata este ca un avion supersonic, daca nu ai ridicat privirea la timp a si trecut.

Top 5 beneficii ale recunoștinței

  • Sporește empatia

Conform unui studiu efectuat de Universitatea din Kentucky, persoanele care manifestă o atitudine a recunoștintei au tendința să se comporte prietenos chiar și cu persoanele care le sunt ostile.

  • Îmbunătățește stimă de sine

Un studiu publicat în Jurnalul de Psihologie Sportivă Aplicată, arată că sportivii care practică recunoștința au o stimă de sine (o încredere în abilitățile proprii) mai mare, o competentă esențială pentru atingerea performanței.

  • Dezvoltă forța mentală

Diminuează nivelurile de stres și ajută la depășirea traumelor. Un studiu publicat în 2006 arată că veteranii războiului din Vietnam cu nivelurile ridicate ale recunoștintei au manifestat rate mai scăzute ale sindromului post traumatic.

  • Îmbunătățește sănătatea fizică

Persoanele recunoscătoare se simt mai sănătoase conform unui studiu din 2012.

  • Sporește sănătatea psihologică

Această reduce emoțiile negative precum invidia, supărarea, frustrarea și regretul. Multe studii au fost conduse de către Robert Emmons arată legătură dintre recunoștință și starea de bine. Cercetările lui arată că recunoștința sporește starea de fericire și diminuează depresia.

Cum să practici recunoștința?

  • Fii recunoscător chiar și pentru provocările pe care le întâlneșți

A fi recunoscător nu este doar despre experiențe pozitive. Gândindu-te la ce ai avut de învățat dintr-un obstacol, îți vei spori starea de recunoștința.

  • Păstrează un jurnal al recunoștintei

Scrie la finalul fiecărei zile sau fiecărei săptămâni aspectele pentru care eșți recunoscător. Putem fi recunoscători pentru multe, pentru că am învățat ceva  nou, pentru că ți-a reușit un proiect, pentru un răsărit de Soare, pentru zâmbetul unei persoane dragi. Este un exercitiu valoros si vi-l recomand cu mare incredere.

  • Manifestați recunoștința prin fapte bune

Te poți alătura unor cauze caritabile sau pur și simplu să ajuți pe cineva care are nevoie. Oricând este un moment bun să începi, cu atât mai mult zilele acestea.

  • Oferă recunoștința și altora

Dacă este recunoscător celor din jurul tău, nu ezită să le spui. Nu te vei ajuta doar pe tine dar le vei face și lor ziua mai frumoasă. În plus, te va ajuta la construirea unor relații sociale puternice. Vei părea mai de încredere, mai “de treaba” și mai prietenos. Beneficiile se pot extinde atât în carieră, cât și în viată personală.

  • Meditează

E mult spus meditație, însă să faci asta zilnic te va ajuta enorm. Așadar, acordă-ți 5 minute în fiecare dimineață pentru a reflecta în liniște la aspectele pentru care ești recunoscător. Atenție la respirație: să încerci să inspiri/expiri la fiecare 15 secunde, cam 4 respirații complete pe minut. Poți mări durata înspre 10 minute.

În doar 8 săptămâni îți poți schimba căile neuronale care conduc la o empatie crescută și fericire.

 

Practicarea recunoștința are beneficii extraordinare pentru sănătatea noastră psihică, fizică și contribuie major la starea noastră de bine. O atitudine a recunoștinței ne poate impacta în bine atât viața personală cât și cea profesională.

Putem exersa în diferite moduri recunoștința, unul dintre ele fiind prin faptele bune pe care le facem. Acum, când ne pregătim de serbarea Crăciunului și ne facem ultimele cumpărături să ne amintim de cei mai puțin norocoși, de cei pentru care noaptea de Crăciun e ca oricare alta în care trebuie să își găsească un adăpost, cei care, ajunși la o vârsta onorabilă, nu mai au cu cine împărți nici măcar o vorba, de acei copii care nu au spus niciodata mama.

Să va amintiți de ei și faceți o fapta bună! Va veți simți mai bine!

#shiftforthebestofyou

Resurse:

Counting Blessings Versus Burdens: An Experimental Investigation of Gratitude and Subjective Well-Being in Daily Life

The Role of Gratitude in The Development of Social Support, Stress, and Depression: Two Longitudinal Studies

Why Gratitude Enhances Well-Being: What We Know, What We Need to Know


 

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *